lokalizacja: WARSZAWA
faza projektu: KONCEPCYJNY
powierzchnia użytkowa: 1780 M2
inwestor: PRYWATNY
WYZWANIA PROJEKTOWE: Projekt składa
się z zabudowy obwodowej zgodnie z
obowiązująca i nieprzekraczalna linią zabudowy oraz zabudowy wewnątrz kwartału
na rzucie prostokąta wg wytycznych
miejskiego konserwatora zabytków. Miejsca parkingowe zlokalizowano w
garażu podziemnym, wjazd od ulicy Ratuszowej. Od ul Jagiellońskiej w okolicach
przystanku tramwajowego zlokalizowano zintegrowane centrum przesiadkowe –
miejsca na miejskie rowery czy hulajnogi oraz przyszłościowo na autonomiczne,
współdzielone pojazdy. W wewnętrznym kwartale ulokowana miejsce na żłobek,
przedszkole lub klub malucha. Od strony wnętrza w parterach zaplanowane ogródki
przydomowe. Ogródki przydomowe zostały oddzielone od ogólnodostępnych ciągów
pieszych w tym także prowadzonego od osi ulicy Skoczylasa za pomocą pasów
zieleni. Zróżnicowano wysokość zabudowy, powoduje optymalna infiltracje światła
słonecznego. Pozostawiać wnętrze obu dziedzińców naświetlone. Powstające z
uskokowego ukształtowanie poziomy, zagospodarowane jako tarasy zielone służące
do integracji mieszkańców, nie mających dostępu do ogródków przydomowych, zlokalizowanych
na parterze. W Parterze zlokalizowano usługi. We wstępnych szkicu starano się
nawiązać układ brył do kompozycji osiedle Praga II. WYMIAR SOCJOLOGICZNY/ NOWY URBANIZM Przy
projektowaniu kierowałam sią założeniami nowego urbanizmu, którego założenia
zostaną przedstawione poniżej. Projekt konkursowy stara się poprzez odpowiednie
ukształtowanie przestrzeni sprzyjać integracji mieszkańców, uzyskane zapewnieniem
im miejsca do spotkań i relaksu. Ważnym
aspektem projektowania było także zapewnienie odpowiednich warunków dla
nowoczesnej komunikacji miejskiej (centrum przesiadkowe), parkingu oraz
redukcję oddziaływania na środowisko poprzez minimalizacje zabetonowanie
(zmniejszenie wód odpływowych) oraz system zasilania budynku fotowoltaiką.
W projekcie
uwzględniono wielofunkcyjność:
usługi, biura i rekreacja,
funkcje wspierające opiekę nad dziećmi (np. przedszkole, klub malucha). Parter ukształtowany jako „przezierna”
konstrukcja umożliwiacie przenikanie się przestrzeni ulicy z przestrzenią
wewnętrznego dziedzińca – integracja społeczna mieszkańców całego osiedla, a
nie tylko kwartału zabudowy. Nawiązanie w projekcie do osiedla Nowa Praga II,
wkomponowanie i spójności architektoniczna nowoprojektowanej zabudowy z uwzględnieniem społecznego aspektu
przyszłych mieszkańców. W celu zapewnienia nasłonecznienia, uskokowe
ukształtowanie bryły budynku, zapewnienie komfortu użytkowego mieszkańcom.
Nasłonecznienie – wspólne tarasy służące integracji mieszkańców.
EKO – ZRÓWNOWAŻONY TRANSPORT Wyznaczanie w obszarze
projektowanej zabudowy miejsca do zmiany środka transportu – np. z
autonomicznego, współdzielonego samochodu „na żądanie” na hulajnogę. Miejsce przesiadkowe wraz z
usługami w kondygnacji parteru projektowanej zabudowy stworzy wielofunkcyjne
centrum przesiadkowe. Ma to za zadanie ułatwić przejście mieszkańcom miasta na
zrównoważony i nowoczesny model transportu. Poprzez zwiększenie dostępności do
transportu współdzielonego i innych alternatywnych form mobilności centrum
przesiadkowe podnosi poziom zaufania mieszkańców do tego typu transportu oraz
odgrywa główną role w procesie tworzenia miejskiej kultury zrównoważonego
modelu transportu, który nie będzie oparty o dominującą rolę samochodów
prywatnych. Centrum przesiadkowe jest
przy tym czymś więcej – dzięki ciekawemu, wielofunkcyjnemu projektowi pełni
jednocześnie ważną rolę społeczną. Jest przyjaznym punktem, w którym można załatwić
codzienne obowiązki. W najciekawszych realizacjach centrów przesiadkowych ich
twórcy część przestrzeni przeznaczają jednocześnie na przestrzenie rekreacji –
tereny zieleni i infrastrukturę sportów miejskich. Stają się one tym samym
narzędziem promocji zdrowego stylu życia w mieście.
W projekcie wykorzystanie
alternatywnych źródeł energii jak np. fotowoltaika. Wzrost konsumpcji energii
elektrycznej w Polsce stale rośnie a rozwój elektro mobilności podniesie
znacząco na nią popyt. W projekcie zostaną uwzględniające rozwiązania
zapewniające retencje nadmiernych wód opadowych.
Bibliografia:
Bernd Hamm , „Wprowadzenie do socjologii osadnictwa”, Warszawa 1990
Jan Węgleński, „Urbanizacja. Kontrowersje wokół pojęcia”, Warszawa 1983
Aleksander Wallis, „Socjologia wielkiego miasta”, Warszawa 1967
Kazimierz Z. Sowa, „Miasto –środowisko –mieszkanie” Warszawa 1998
https://www.morizon.pl/blog/nowy-urbanizm-jak-ksztaltuje-wspolczesne-miasta/
https://renaulteasycity.pl/konkurs/wyzwania-dla-miast/
created with
Joomla Page Builder .